„White is much easier to see when placed next to black.“

German proverb
Dunkelheit macht kreativer

Contrasts define our lives –
whether we are aware of it or not !

If you do not know one side, you will hardly be able to appreciate the other. If we „turn off“ our eyes, all other senses will become more alert - and more and more companies are using this effect !

  • Trade fairs, special events, product launches & pop-up stores
  • Job interviews, team development, personality training
  • Strategy meetings, marketing & sales workshops

Use the contrast of light and darkness to reap benefits for your company - going lightless could also be your road to success !


Strategy meetings, training & workshops
in the dark ?

„Nonsense,“ you may think. Perhaps you are right. But what if not ?

We make business decisions after illuminating all the facts & arguments. By throwing a light on all the details.

We are utterly convinced that our decisions are right. But isn‘t there a possibility that working with targeted contrasts could make them even better ?


Trade fairs, special events & product launches in complete lightlessness ?

We hire people because we like the look of them. And, of course, high-quality packaging is what sells at the POS.


Pressemitteilungen und Lichtlos in der Presse

Mai 2015

"Lichtlos in BusinessHandel"

"BusinessHandel“, das Magazin für Unternehmer und Manager, berichtete in der Ausgabe 01_2015 in der Rubrik „Coaching & Verkaufsförderung“ unter dem Titel „Mach‘ doch mal das Licht aus …“ über aktuelle Lichtlos-Aktivitäten zur Stärkung des Fachhandels:

Mai 2015

"Lichtlos in Mappe!"

Die Malerfachzeitschrift „Mappe“ berichtete in der Ausgabe 1/2015 ebenfalls über „Erlebnisse & Erfahrungen in völliger Dunkelheit“ und das besondere „Gefühl der Achtsamkeit“ im Umgang mit sich selbst und den Kollegen … Hier lesen!

April 2015

"Mach' doch einfach mal das Licht aus!"

Die mep, deutschsprachige Fachzeitschrift für das MICE-Business, berichtete in der Januarausgabe 2015 über lichtlos - Erfolgsfaktor Dunkelheit in der Rubrik Trends & Events. ThinkTanks und andere Fachabteilungen nutzen zunehmend Workshops in völliger Dunkelheit: für kreative Ideen, für Teambuilding, für Achtsamkeit und "gut zuhören" - nicht nur Kunden, Journalisten und MMitarbeitern, sondern auch sich selbst!

November 2014

10. Thüringer Personalkongress am 5. November 2014, Weimar

Auf Einladung der K&K GmbH treffen sich jährlich fast 150 HR-Experten zum Thüringer Personalkongress. Lichtlos war eingeladen, bei der 10. Veranstaltung im November 2014 in Weimar, die sich mit aktuellen Entwicklungen des Personalwesens und der Arbeitswelt beschäftigte, auch Workshops in völliger Dunkelheit anzubieten.

10% der Teilnehmer nutzen das Angebot von Lichtlos und erlebten in völliger Dunkelheit Auszüge von Teambuilding- und Personalentwicklungsmaßnahmen.

Die Resonanz war überwältigend: im Feedback-Bogen beantworten über 80% der Teilnehmer die Frage „Erwartungen erfüllt“ mit „++/+“, die Frage „Relevanz der Inhalte im Alltag“ beurteilten fast 85% der HR-Experten mit „++/+“.


Mehr dazu unter www.kk-kongress.de

Oktober 2014

"Leben & Wissen"

Unter der Rubrik „Leben & Wissen“ veröffentlichte die az Argauer Zeitung / Nordwestschweiz einen Artikel über „Warum Dunkelheit gut ist“. Lesen Sie mehr …

Oktober 2014

„Erlebnis-Einkauf anstatt Online-Shopping“

Qualitäts-Workshops in völliger Dunkelheit begeisterten die Besucher der 2. Gesundheitsmesse im Wuppertaler Möbelhaus Welteke vom 24. – 26. Oktober 2014.

Unter dem Motto „Qualität muss man fühlen“ waren die Besucher eingeladen, einen Fühlparcours in absoluter Lichtlosigkeit mit außergewöhnlichen Qualitäten von Stoffen, Leder, Holz und Bettwaren zu meistern. Das Möbelhaus Welteke ist zwar über 110 Jahre alt und in Wuppertal eine Institution, aber gerade ein kleines Möbelhaus muss immer wieder mit besonderen Veranstaltungen die eigene Attraktivität stärken.

Unter dem Motto „Erlebnis-Einkauf anstatt Online-Shopping“ wurde die Presse eigens zu einem Gespräch in völliger Dunkelheit eingeladen, um persönlich über die außergewöhnlichen Erfahrungen berichten zu können – diese Art von Erlebnissen kann ein Onlineshop nicht bieten!

Radio Wuppertal kündigte die Workshops in der Rubrik „Tipps & Termine“ an, die Tageszeitungen berichteten ausführlich vor und nach der Gesundheitsmesse, und die WDR Lokalzeit zeigte in der Primetime einen Vier-Minuten-Beitrag über das außergewöhnliche Konzept des Möbelhauses.

Das Ergebnis: fast 1000 Gäste besuchten im Rahmen der Gesundheitsmesse das Möbelhaus, viele davon testeten die Holz-, Stoff-, Leder- und Bettqualitäten in absoluter Lichtlosigkeit, und die Umsätze waren im Vergleich zum Vorjahr mehr als erfreulich!

OUR CLIENTS (Selection)


There is no day without night,
And no life without death –
every moment of our lives is full
of vibrant contrasts

Winning+ losing: Success feels best after suffering lots of setbacks.

Hot + cold: A blazing fire is all the more powerful in ice and snow.

Light + dark: After a grey, cold and wet winter the spring sunshine lures even the laziest among us out of doors.

After spending time in total darkness - many leaders see their corporate strategies, products, employees, goals, marketing, risks, social media campaigns, customers & suppliers in a completely new light.

Do the lightless test - the results will be worthwhile. That‘s a promise !

Risks ? No thanks !

We are certain that you know fellow board members, executives and employees who never ever take risks. Who rather consult eminent professors, well-known consultants and established market researchers than explore new avenues on their own.

For many of us feeling secure and achieving short-term financial goals are much more important than long-term strategies - but how can you expect your company to make genuine progress with people like that ?

We all face the risk of failure but we also have the opportunity to generate a decisive boost for sales, earnings and success for the next few years !

What to do ?
With our lightless workshop on „how to avoid making the wrong decisions“ you will learn to distinguish the facts that matter from those that don‘t and when to trust your gut feeling, your intuition !

Make decisions – but the right ones !

Entrepreneurs, managers & executives are increasingly beset by fears of failure. And many of you know that feeling of powerlessness when you get ever angrier about superiors and customers.

As a result, you start losing self-confidence, and a sense of helplessness and confusion sets in - what now ?

What to do ?
Follow us for a few hours into total darkness, and you will literally see many things through different eyes !

Offline – my time for the things that matter !

Faster – higher – stronger. More and more people worry about their colleagues, friends, family members. How long can things go on like this?

What do you do to regenerate and restore your inner peace? Do you really take the time off, the breaks that you need?

A few days holiday may help you unwind but the responsibility remains. For customers, employees, shareholders, suppliers, sales and earnings.

What to do ?
An increasing number of people are going „offline“ - enjoying life without their smartphones, clocks, etc. In total darkness they forget all about time and space and often start to realise what is truly important!

Successful, happy and content – is that possible ?

Many people usually associate „success“ with money and possessions. But what about organic products, fair trade, exemplary team leadership and honest, authentic marketing?

In the future, „sales & earnings“ alone will no longer make anybody happy - is your company prepared for this ?

What to do?
Follow us for a few hours into total darkness, and you will literally see many things through different eyes !

What to do ?

1.) Trust life

If you radiate inner strength and serene calm, if you have learnt to live with uncertainty in your life, you will be able to stand firm against fashion trends, hectic customers and frantic superiors. Of course, that is easier said than done - but it can be learnt much faster through our personality training in total darkness than in any other way !

2.) Find creative solutions

There are many ways to find creative solutions. The lightless method, which demonstrably delivers up to 30% more creative results (study by Prof. Holzmüller, TU Dortmund), is highly effective.

3.) Decide & act with conviction !

Many entrepreneurs and executives act confidently when faced by a specific and clearly defined goal. Nevertheless, some people will always hesitate and procrastinate. In these cases, it is worth identifying and releasing emotional blockages and challenging fixed beliefs. And learning how to handle one‘s own weaknesses and other people‘s mistakes ! In total darkness, it is much easier for many people to open up and accept honest feedback.

Our Team

lic.oec. HSG, Business Coach & Systemic Business Consultant

Strategy & Marketing Consultant

RESTLESS – THE HOTLINE: 0163 / 8811800